London BridgeTower Bridge?
För det första: London Bridge och Tower Bridge är två olika broar.
Att de ofta blandas ihop beror säkert på att den ena är betydligt äldre (åtminstone som företeelse) och mer känd till namnet, den andra långt mer känd till utseendet. Dagens London Bridge är inte mer spännande än vilken bro som helst från 1970-talet. Jag ids inte ens lägga ut en närbild på den.
Där London Bridge går över Themsen har det funnits en bro sedan åtminstone vikingatiden, i flera upplagor. Den medeltida på bilden är den historiskt mest kända. Vad gäller sången sägs ibland att den återger en faktisk förstörelse, kanske år 1014? - Nog så fascinerande, men om det är sant så återstår det att visa; det äldsta belägget för sången är från 1700-talet. Men förvisso har London Bridge rasat, rivits och brunnit i omgångar.
Tower Bridge är en mycket senare konstruktion: den invigdes 1894. Namnet kommer f.ö. inte från dess egna towers utan Tower of London, det gamla slottet som ligger vid dess norra brofäste (skymtar på satellitbilden). Kuriosa: Medeltidens inte särskilt breda London Bridge blev ännu trängre av de många husen. Den blev snabbt en flaskhals, och en åtgärd för att få trafiken att flyta bättre utfördes 1722, då stadens Lord Mayor kungjorde att fordonen skulle hålla till vänster. Detta har anförts som den tidpunkt då vänstertrafiken infördes i kungariket, vilket kanske är sant. Han som köpte Tower ... Nej, London Bridge!
I början av 1900-talet breddades dåvarande London Bridge från 1831 för att ge plats åt den trafik som sedan invigningen blivit betydligt intensivare. Men det var mer än vad bron var gjord för; den började sjunka, sakta men säkert, med en dokumenterad hastighet på en tum per åtta år. Så småningom fick det oundvikliga beslutet tas: bron fick ersättas med en ny. Men vad skulle man göra med den gamla? I Common Council of the City of London, som mycket ungefär verkar motsvara våra kommunfullmäktige, fick Ivan Luckin en idé: kanske kunde man sälja den? I juli 1967 bjöds London Bridge ut på marknaden, anbud kunde lämnas fram t.o.m. den 29 mars 1968. Vid det laget hade över 100 anbud kommit in. Ett krav för att få köpa den var att bron bibehölls, vilket enligt Popular Science innebar att ett högre bud än det som vann avslogs. Till slut kungjordes köparen: McCulloch Oil Corporation, tillverkare av motorer och saker som drevs av dem, i synnerhet motorsågar. (Sedan 2008 ingår förresten varumärket McCulloch i "Husqvarna Group".)
Grundaren Robert McCulloch hade blivit mycket rik på sitt företag. Även samhället Lake Havasu var hans verk, en s.k. planned community av en sort som inte är helt ovanlig i USA. Köpet av London Bridge gick på $2 460 000, plus ännu mycket dyrare frakt och montering, och sågs som en god investering för turistmarknaden. Hur väl den förräntat sig vet jag inte. Inte långt efteråt kunde man höra detta: vad amerikanerna, i synnerhet Mr McCulloch själv, trodde sig ha köpt var den berömda Tower Bridge. Och så kom en helt annan bro! The newly polished foundation stone of a bridge that once
spanned the Thames in London was undocked at an East River dock yesterday
accompanied by a candid admission that it was not quite what the new owners had
wanted.
New York Times 31 augusti 1968 Detta har avfärdats av Ivan Luckin: "Of course not!" Han berättar om ett "säljmöte" i mars 1968: At a press conference at the British-American Chamber of Commerce in New York with 50 correspondents, the question he had been waiting for came almost at once: "The bridge was only built in 1832. It is not the bridge with houses on it, not the bridge of the nursery rhyme. What's so special about it?" Om detta är Luckins huvudargument så är jag lite osäker på hur stor tyngd det egentligen har. Även om deltagarna på presskonferensen var välinformerade, så kan ju folket på McCulloch mycket väl haft fel för sig när de lämnade budet.
Men även om Kruters uppgift stämmer - och som företagets talesman så borde han ju veta - så kan det inte ha dröjt länge innan de förstod hur det låg till. Att de inte skulle ha insett vad de köpt förrän köpet var klart, eller rentav när paketet anlände, är definitivt en myt. Men bilden av en stenrik korkad amerikan som blir förvånad är ju så tacksam.
Å andra sidan så finns det ju gott om exempel på att folk förväxlat broarna. Helt säkert har många som hört talas om köpet, såväl då som senare, fått fel för sig. Närliggande faktoid: Big Ben Referenser:
|