Bermuda-triangeln
[ This text is also available in English ]
Bild: Google Earth
The Coast Guard does not recognize the existence of the
so-called Bermuda Triangle as a geographic area of specific hazard to
ships or planes.
Kustbevakningen
Bermuda-triangeln definieras olika av olika "auktoriteter", den
äldsta och vanligaste är området mellan Bermuda, Miami i Florida och
San Juan på Puerto Rico. Detta farvatten är ökänt för de många fartyg
och flygplan som försvunnit där under mystiska omständigheter. En
mängd teorier har lanserats för att förklara det hela, utmed hela
skalan från det naturliga till det övernaturliga; gas som bubblar
upp, atlantiskt maskineri, rymdskepp, portar till andra "dimensioner",
och så vidare.
Men när man studerar försvinnandena närmare visar sig de avgjort
flesta vara fullt förklarliga, många har inte inträffat i närheten
av triangeln, och de återstående är inte alls onormalt många. Det
finns helt enkelt inget att förklara.
Om försvinnandena hade varit ett faktum så är det ytterst märkligt
att ingen lagt märke till dem före ca 1950. (Ibland nämnds en notering
av Columbus, men bortsett från att de observationerna varken var
spektakulära eller oförklarliga så är det sedan påfallande tyst under
de följande 450 åren.) I synnerhet sjötrafiken har ju varit mycket
intensiv i området även under århundraden som inte väjt för färgstarka
förklaringar av marina fenomen.
Den enskilda bok som gjort mest för att sprida myten kom 1974: Dödens
triangel av Charles Berlitz. Beskrivningar av underliga händelser är som
regel hämtade därifrån, det är också den källa jag valt att koncentrera mig
på (men se även Vincent Gaddis artikel från 1964, vari själva begreppet myntas).
En som läste boken lite noggrannare än de flesta hette Larry Kusche, bibliotekarie,
pilot och faktoid-jägare med smak för källkritik. Han granskade en lång rad
händelser, och kom fram till att sanningshalten varierade avsevärt. Merparten är
närmast att betrakta som vandringssägner.
Här är några av de fel och oegentligheter som förekommer i myterna,
de två första är särskilt vanliga:
- Händelser som inte inträffat i närheten av triangeln (oavsett definition).
- Dåligt väder nämns inte, eller förfalskas till vackert väder.
- Andra detaljer som utelämnas eller bättras på - som när oerfarna
piloter påstås vara erfarna, radiomeddelanden förvrängs för att bli
mer mystiska, eller när avsaknad av vrakspillror kan förklaras med
hårt väder i kombination med sent igångsatta spaningar.
- Fartyg som övergivits under dokumenterade former (besättningen
evakuerad av annan båt) påträffas senare, eller befarat försvunna
fartyg som påträffas i bästa välmåga.
- Rena påhitt?
Vad den första punkten beträffar så utgår Berlitz från den "klassiska"
triangeln, men verkar inte ha några större problem med helt andra definitioner
(som t.ex. Sargassohavet, sid 45) vilket är märkligt i sig - om poängen är
att området ifråga verkligen utmärker sig för en påfallande hög andel ouppklarade
försvinnanden, så borde man väl kunna komma överens om vilket området är? Även om
resultatet blir en mindre klatschig figur än den välkända, och även om man låter
det få en aldrig så luddig gräns. (Många försvinnanden som man hänvisar till låg
så långt bort från den klassiska triangeln att ett flertal trianglar skulle få
plats emellan, trots att de inte är av det pyttiga slaget.)
Det kan vara på sin plats att noggrannt förtydliga vad jag kommer fram
till och inte kommer fram till i denna artikel, liksom vad man alls kan
eller inte kan komma fram till.
Vad ingen rimligtvis kan slå fast är att oförklarade, eller
rentav oförklarliga, försvinnanden aldrig inträffar. En inte alltför
stor båt som med hög fart rammar en val eller en timmerstock ute till
havs kan sjunka på nolltid, varefter överlevande och vrakspillror sprids
för den mäktiga Golfströmmen långt innan någon hunnit saknat dem. Att
i efterhand rekonstruera ett sådant förlopp med någorlunda säkerhet
kan mycket väl ligga utanför det möjligas gräns.
Vad man däremot kan komma fram till är att en stor del av
händelserna inte alls är belägg för det som påstås. Man kan även slå
fast att myt-förespråkarna har en påfallande vana att okritiskt återge
vandringssägner (med stadigt sjunkande sanningshalt, och alltid utan
verifierbara, pålitliga källor angivna). Det är också det som är Kusches
stora insats; han motbevisar inte samtliga händelser, vilket som sagt
knappast är ens teoretiskt möjligt, men visar tillräckligt många brister
i tillräckligt många berättelser för att visa att det är något lurt med
myten.
För vad triangel-myten går ut på är just mängden. Om antalet mystiska
och/eller oförklarliga händelser reduceras tillräckligt, så återstår ett
område som inte utmärker sig för sådant - och myten går upp i rök.
|
Så länge som man inte varierar de grundläggande uppgifterna alltför mycket
(årtal, namn/stavning på fartyg och plan) så kan övriga fel korrigeras genom
att kontrollera med källorna. När dessa inte har något att säga, ens när man
varierar de givna värdena tills man tröttnar, så kan man fundera över vad som
hänt; har ursprungliga uppgifter förvrängts, eller är det hela ett rent påhitt?
- Det är i dessa fall som vi amatörforskare kan göra en liten insats, och
envar som lyckas visa att t.ex. 1866 års Lotta, 1931 års Stavenger
(sic) eller piloten Carolyn (Helen?) Cascio så mycket som existerat är varmt
välkommen att höra av sig.
Nedanstående tabell är en sammanställning av händelser
hos Berlitz som antingen förklaras av Kusche eller (i ett fåtal fall)
av mig.
Händelser som fått en trovärdig förklaring är markerade med ett "OK", händelser
som inte inträffat i närheten av området med triangel-ikonen, och händelser
som kanske inte alls hänt med ett "?". Övriga händelser - som verkligen hänt
i den klassiska triangeln, och där ingen påfallande rimlig förklaring getts -
är markerade med en ruta. Sidhänvisningarna syftar på de upplagor som nämns
bland referenserna.
År |
Fartyg/plan |
CB |
LK |
Beskrivning |
Ev. fel |
1840 |
Rosalie |
52 |
24 |
Finns inte i registren över huvud taget. Kusche antar att det
är frågan om det dokumenterade fartyget Rossini. Detta gick på grund, övergavs,
och bogserades sedan in i hamn. |
|
1872 |
Mary Celeste |
54 |
31 |
Hittades övergiven mellan Azorerna och Portugal. Ett sant mysterium, där
efterforskningarna inte underlättas av att uppgifterna divergerade från första början.
Till exempel felstavas hon mycket ofta Marie Celeste. |
|
1880 |
Atalanta |
49 |
36 |
Ett skolfartyg i brittiska flottan, av 250 mans besättning var 200 elever.
Gick troligen under i en hård storm som hade fler skepp på sitt samvete. Rutten korsade
triangeln, men kan ha varit långt utanför när hon gick under. |
|
1881 |
Ellen Austin och det övergivna skeppet |
53 |
44 |
Några besättningsmän från EA tar hand om ett övergivet skepp,
dimma sänker sig – och nästa gång man ser det så är det åter övergivet.
Den enda källa Kusche lyckats hitta är en Rupert Gould, samvetsgrann
skeptiker som icke desto mindre inte angav någon källa för just denna märkliga historia.
Den angivna platsen är dock "mitt i Atlanten". Enligt Quasar skall ett namnbyte till
Meta ha spelat in (ägarbyte från engelsk till tysk flagg?). Fartyg med resp.
namn finns också dokumenterade, fram till samt efter just 1881, men inget av dem har
lett till någon berättelse enl. ovan.
|
|
1902 |
Freya |
53 |
47 |
Lämnade hamnen i Manzanillo, övergavs dagen efter, hittades drivande. Men det aktuella
Manzanillo var inte staden på Kuba, utan en stad med samma namn på Mexikos västkust. |
|
1909 |
Spray |
59 |
50 |
Även om Slocum seglade jorden runt med henne 1895-98 så har deras
sjövärdighet av år 1909 ifrågasatts. Han lämnade Martha's Vineyard utanför New York (ej
Miami som CB uppger) mot Västindien. Rutten korsade triangeln, men ingen vet om fartyget
försvann där eller någon helt annanstans. |
|
1918 |
Cyclops |
49 |
53 |
Gick nog under i en storm strax utanför Norfolk, Virginia. Att t.o.m. flottan
insisterade på att vädret var lugnt när hon försvann beror nog på att man trodde att
händelsen inträffat något tidigare än den gjorde, då fartyget också befann sig längre
söderut - i triangeln. Någon ordentlig utredning gjordes inte p.g.a. pågående världskrig. |
|
1921 |
Carroll A. Deering |
55 |
65 |
Hittades övergiven utanför North Carolina. |
|
1925 |
Raifuku Maru |
57 |
74 |
Sägs ha sänt ett sista hårresande obegripligt meddelande, "It's like
a dagger! Come quick!" Men vad den japanske telegrafisten sände var "Now very danger. Come
quick." Vid ögonblicket rådde full storm (till skillnad från vad Berlitz uppger),
och trots att två andra båtar (Homeric och Tuscania) anlände omkom hela
besättningen på 38 man. Sjönk rakt öster om Boston. |
|
1925 |
Cotopaxi |
57 |
76 |
Gick förmodligen under i en storm. |
|
1926 |
Suduffco |
57 |
78 |
Gick förmodligen under i en storm. |
|
1931 |
Stavenger |
43 |
80 |
Vare sig någon Stavenger eller Stavanger har rapporterats
förlorade 1931. |
|
1932 |
John and Mary |
55 |
82 |
Sedan en explosion förstört motorn tog en annan båt ombord besättningen.
Fartyget drev vidare in i triangeln, och upptäcktes där av en annan båt. |
|
1935 |
La Dahama |
78 |
85 |
Upptäcktes i sjöovärdigt skick, besättningen evakuerades. Hittades sedan
drivande av ett annat fartyg. Vid inget av tillfällena befann hon sig i triangeln. |
|
1940 |
Gloria Colita |
55 |
89 |
Hittades drivande i Mexikanska golfen, med trasiga segel och trasig
styranordning. Troligen spolades besättningen överbord i en storm. |
|
1944 |
Rubicon |
55 |
95 |
Hittades drivande, övergiven så när som på en hund. En avsliten ankartross och
en orkan i trakten antyder att besättningen hade gått iland någonstans för att ta skydd, och att hon
sedan slitit sig. |
|
1945 |
Flight 19 |
17 |
97 |
Det överlägset mest kända försvinnandet går i korthet ut på att fem plan
försvann under ett rutinuppdrag öster om Florida, under ett antal mystiska omständigheter. Ett
plan som skickades för att leta efter dem försvann även det. Läser man källorna innantill
försvinner det mesta av mystiken. Till exempel så har delar av radiokommunikationen förvrängts
i myt-versionerna.
|
|
1948 |
Star Tiger |
26 |
127 |
Detta flygplans försvinnande är, enl. Kusche, "truly a modern mystery
of the air" - det finns helt enkelt ingen förklaring som inte inbegriper osannolika händelser.
(Å andra sidan kan man jämföra med senare olyckor med Avro Tudor inblandade). Men utredningen
utesluter inte någon av de osannolika händelserna - hur skulle den kunna det? Planet försvann
f.ö. på väg från Azorerna till Bermuda, utanför triangeln. |
|
1948 |
Albert Snider |
56 |
139 |
Berömd jockey (Snyder hos Gaddis & Berlitz) tog en fisketur med
två vänner, och försvann. I myt-versionen nämns varken att de rodde ut klockan 5 på
eftermiddagen eller att det blåste ca 25 sekundmeter vid tillfället. |
|
1948 |
DC-3 |
31 |
142 |
I myt-versionen inleder planet kommunikation med kontrolltornet i Miami ca
80 km söder om staden, för att sedan oförklarligt tystna; inte hittar man något vrak i det grunda
vattnet heller. I verkligheten hade DC-3:an aldrig kontakt med Miami, den nämnda positionsangivelsen
(som mycket väl kan ha varit fel) snappades upp i New Orleans.
Innan planet lyfte konstaterades att batterierna var i dåligt skick. Piloten Linquist lät fylla
på vatten, men tyckte sig tydligen inte ha tid med de timmar det skulle ta att ladda dem. |
|
1949 |
Star Ariel |
29 |
151 |
Försvann någonstans mellan Bermuda och Jamaica. Liksom i fallet med Star Tiger
har man ingen påtaglig omständighet att gå på; vädret var lika fint som i myt-versionen, besättningen
erfaren, plan och utrustning i gott skick, och så vidare. På grund av en miss i kommunikationen (planet
fick aldrig kontakt med Kingston) kom räddningsarbetet att försenas med flera timmar. |
|
1950 |
Sandra |
58 |
161 |
Myt-versionen ger en levande bild av ett 350 fots fartyg,
som stillsamt gungas in i evigheten... I själva verket var hon på 185 fot, och
gick troligen under i en storm.
LK: "The evolution of the Sandra's story in the Legend of the Bermuda Triangle
is one of the more interesting examples of what can happen when authors take
their information from each other, rather than from original sources."
|
|
1951 |
Globemaster |
32 |
157 |
Vrakspillror 100 mil sydväst om Irland tydde på att planet exploderat
i luften på väg från Newfoundland. Planet var alltså inte i närheten av triangeln.
Myt-versionen förlägger händelsen till fel år (1950). |
|
1951 |
São Paulo |
51 |
- |
Trots att Berlitz beskriver detta som "ett av de mest uppseendeväckande
försvinnandena som ägt rum i Bermudatriangeln i fredstid" så försvann det, enligt honom
själv, inte där. Det gamla brasilianska örlogsfartyget bogserades från Rio de Janeiro
mot England då det slet sig, sydväst om Azorerna. |
|
1954 |
Super Constellation |
32 |
166 |
Försvann utanför triangeln. |
|
1955 |
Connemara IV |
56 |
172 |
Yacht som nog övergavs av besättningen när orkanen Ione slog till,
240 km sydost om Bermuda. Klarade sig bättre än livbåten. (Det finns många exempel på
att folk övergett sitt fartyg i onödan under dåligt väder.) |
|
1956 |
Martin Marlin |
32 |
174 |
Exploderade 65 mil sydost om New York, långt norr om triangeln.
Jfr den Martin Mariner som exploderade på samma sätt under sökandet efter Flight 19.
Vid båda tillfällena försvårades räddningsarbetet av väder och nattmörker. (Vid många
av de tillfällen då inga spår hittats så beror det på att man inte kunnat leta på
allvar förrän flera timmar efter haverierna.) |
|
1958 |
Revonoc |
58 |
177 |
"...Were missing in wind-lashed seas off the southern coast of
Florida". Två andra fartyg rapporterades saknade i stormen. Kustbevakningen hittade
en livbåt från yachten. |
|
1962 |
KB-50 |
32 |
179 |
Ett flygplan som försvann av okänd anledning norr om triangeln.
Sökandet inleddes flera timmar efter försvinnandet, och i mörker. |
|
1963 |
Marine Sulphur Queen |
59 |
185 |
Försvann i Mexikanska golfen, väster om triangeln. Hårda vindar blåste vid
tillfället. Utredningen kom fram till flera sannolika förklaringar, som explosion i lasten,
kapsejsning m.fl. Eftersom detta fartyg (liksom Southern Districts 1954, nämns av Kusche)
byggts om för att kunna transportera flytande svavel så hade bara ett vattentätt skott lämnats
kvar. Om fartyget brutits itu hade det sjunkit ögonaböj. |
|
1963 |
Sno' Boy |
58 |
197 |
En 63-fots fiskebåt för charter som försvann söder om Jamaica
med osannolika 40 man ombord. I området sågs senare vrakdelar samt en kropp som
hajarna tog hand om. |
|
1963 |
Två KC-135 |
33 |
200 |
Tankplan som troligen kolliderade i luften. Myt-versionen nämner
vrakspillror som hittades flera hundra km från varandra; i själva verket utgjordes den
ena av "sjögräs, drivved och en gammal boj" och hade alltså inget med flygplanen att
göra. |
|
1963 |
C-133 |
34 |
- |
(Berlitz kallar felaktigt Cargomastern C-132.) Sista positionen
130 km sydöst om Cape May, New Jersey; sökningarna gav inget påtagligt, och "some said they
held little real hope for survivors because of high wind and seas in the Atlantic area..." |
|
1964 |
Cascio |
34 |
- |
Carolyn Cascio heter i vissa källor Helen. I ett lätt plan (en Cessna
172?) försvann hon med en passagerare under en flygning från Nassau till Grand Turk Island
(Bahamas). Hon rapporterade att hon flugit vilse och befann sig över två okända öar, "det
finns ingenting därnere" - samtidigt som folk på marken såg ett litet plan cirkla runt.
Kusche nämner inte Cascio. Själv har jag inte hittat någon som helst pålitlig uppgift
om vare sig liknande pilot eller liknande händelse. Quasar nämner en försvunnen Cessna 172
"near Grand Turk" 1968, utan närmare detaljer än så. |
|
1965 |
C-119 |
34 |
207 |
När planet försvann var det mörkt och blåste över 20 sekundmeter.
I vissa myt-versioner förknippas händelsen med ett s.k. UFO som samtidigt observerades
av astronauten James McDivitt i Gemini 4 - Se
McDivitts svar till Kusche. |
|
1967 |
Chase YC-122 |
35 |
212 |
Försvann mellan Fort Lauderdale och Bimini (mellan Florida och Bahamas).
Vrakdelar hittades. Orsaken till haveriet okänd.
Kusche nämner en "svart vecka" som jag inte återfunnit hos Berlitz, den inkluderade även
en Beechcraft Bonanza och en Piper Apache. Den första kan ha fått ett motorhaveri, den andra
råkat ut för oväder. Vrakdelar hittades endast efter YC-122:an, vilket säkert berodde på
att det var det enda plan som lämnat en färdplan och sålunda gav sökandet en chans att
sätta igång så fort som möjligt.
|
|
1967 |
Witchcraft |
56 |
216 |
I myt-versionen är vädret mycket lugnt när några herrar en kväll tar ut
båten för att beundra Miami by night. I verkligheten blåste det tillräckligt hårt för
att ge havet "a carpet of foam" och meterhöga vågor. Eftersom motorn lagt av hade de ingen
möjlighet att styra upp mot vågorna och kan lätt ha kapsejsat. Å andra sidan lär båten ha
varit osänkbar p.g.a. inbyggda flytblock. |
|
1968 |
Scorpion |
60 |
219 |
En atom-ubåt som sjönk 650 km sydväst om Azorerna. (Ibland nämns
en syster-ubåt Thresher, hon sjönk i april 1963, 350 km öster om Cape Cod.) |
|
1969 |
Maplebank |
56 |
224 |
Berlitz beskriver "Maple Bank", hittad drivandes
utan en människa ombord norr om Bermuda. I själva verket var det
fartyget Maplebank som observerade ett fartyg drivandes upp-och-ner
nordväst om Afrika. |
|
1972 |
L-1011 |
38 |
- |
Enligt Berlitz försvann planet spårlöst. I själva verket
kraschade det i träskområdet Everglades i södra Florida och hittades efter 25
minuter. 99 personer dog, 77 överlevde. Enligt utredningen kan orsaken helt
enkelt ha varit att planet flögs för lågt. Den "dramatiska" höjdminskning som
Valentine beskriver hos Berlitz (hur dramatiskt +200 meter på 40 sekunder nu är)
inträffade inte, tvärtom var det frågan om en "very gentle descent until it
struck the ground." |
|
1973 |
Rigoni |
35 |
- |
Reno Rigoni och andrepiloten Bob Corner försvann med sin
Cessna mellan Fort Lauderdale och Freeport i nordvästra Florida. Även om jag
inte hittat några pålitliga uppgifter över huvud taget om händelsen så inträffade
den utanför triangeln.
|
|
Med tanke på att så många av händelserna som nämns inträffat utanför triangeln, så
verkar den snarare vara en ovanligt säker plats. Vem vill skriva en bestseller om det?
Bild: Google Earth
Den klassiska triangeln har en sida på knappt 1600 km, vilket ger en area
på drygt 1 miljon km² - dubbelt så stor som Sverige. Det är alltså frågan
om ett mycket stort område, med intensiv båt- och flygtrafik av alla de slag.
Icke desto mindre har som sagt en stor del av händelserna som nämns inträffat
någon annanstans.
Denna bok bör inte tas för annat än vad den är: En spännande
läsning som sätter fantasin i rörelse, som kryddar verkligheten till extra -
men knappast äkta - smaksensationer.
Eugen Semitjov i slutordet till Berlitz
Berlitz nämner vid ett tillfälle den berömda malströmmen, Maelstrom, vars
mäktighet överdrivits i åtminstone femhundra år - hans källa är också Edgar Allan Poe.
Nästan halva Dödens triangel handlar om allt möjligt annat än triangeln; som
Atlantis och dess teknologi (där den klärvoajante Edgar Cayce tas på stort allvar),
UFO:n (se även detta ord), hämningslös
komparativ arkeologi á la Däniken, med mera. I det perspektivet känns det inte som
något större problem att Berlitz stavat fel på några namn.
Det skall nämnas att alla triangel-förespråkare inte är lika fantasifulla och
slarviga som Berlitz (Ivan Sanderson är rentav värre). Men ju noggrannare
och ärligare man studerar mysteriet, desto mindre blir det.
In short, the mystery of the Bermuda Triangle became a
mystery by a kind of communal reinforcement among uncritical authors and
a willing mass media to uncritically pass on the speculation that something
mysterious is going on in the Atlantic.
Robert Todd Carroll, skepdic.com
...A little imagination, a few silly unanswered questions,
a few references to other occurrences in the same area (accurate or not)
can turn almost anything into a mystery.
Larry Kusche
Referenser:
*Vincent H. Gaddis, The Deadly Bermuda Triangle, Argosy februari 1964
*Charles Berlitz med J. Manson Valentine, Dödens triangel (Legenda 1990, övers. Mikael Mörling)
Larry Kusche, The Bermuda Triangle Mystery - Solved (Prometheus Books 1995)
Robert Todd Carroll: Bermuda (or "Devil's") Triangle, skepdic.com
United States Coast Guard, FAQ: Does the Bermuda Triangle really exist?
Wikipedia (eng.): Bermuda Triangle;
List of Bermuda Triangle incidents
*Gian Quasar på www.bermuda-triangle.org är en
som försöker att hålla liv i myten
Gian Quasars "Debunkery" (ung. avslöjande)
av Kusche innehåller dock flera korrigeringar
"A Deadly Triangle", Time, 6 januari 1975 (särskilt sida 2)
Refenser för enstaka uppgifter:
Spray - D. H. Clarke, Ensamseglare genom tiderna (Rabén & Sjögren 1977, öv. Göran Romare), s 118
Raifuku Maru - "Japanese Ship Sinks With a Crew of 38 [...]", New York Times, 22 april 1925
São Paulo - "Towed Warship Missing", New York Times, 9 november 1951
Revonoc - "5 Aboard Yawl Missing at Sea", New York Times, 7 januari 1958
C-133 - "Hunt for 10 on Air Force Plane [...]", New York Times, 26 september 1963
L-1011 - "89 Die, 80 Survive and 8 Are Missing [...]", New York Times, 31 december 1972
L-1011 - "Pilot Error Hinted in Fatal Miami Crasch", New York Times, 2 januari 1973
|