Den första bilen med turboSaab var inte först med att serietillverka en personbil med turbo. Påståendet cirkulerar inte bara bland folk i allmänhet, utan de har även påstått det själva. Den första turbodrivna personbilen [...] En bok om Saab-Scania (1987)
Men oavsett allt annat så var Saab 99 Turbo från 1977 inte den första serietillverkade personbilen med turbo. Här följer tre tidigare exempel, i omvänd kronologisk ordning:
4-cylinder, 4-stroke in-line with exhaust gas turbo Ur handboken till BMW 2002 turbo (1973)
At the rear [svansmotor] is the new high-powered 150-hp Turbo-Air 145 engine with an exhaust-driven turbo-supercharger. Introducing the Monza Spyder (1962)
Sports cars, once a European specialty, are sprouting in the American lines. Oldsmobile's is a coupe called Jetfire, with bucket seats in front and a turbosupercharged high-compression engine capable of delivering 215 horses (price: $3,039). Time (1962) Oldsmobile F-85 Jetfire (en variant av Cutlass) fanns ute på marknaden strax före Chevrolet Corvair Monza i Spyder-utförande. Det var den allra första serietillverkade personbilen med turbo. Det kan påpekas att i synnerhet Corvair inte var någon exklusiv sport- eller rallybil, utan tillhörde Chevrolets minsta och billigaste modeller. Spyder utgjorde ett lite sportigare och mer påkostat tillval, men inte mer än så (ej att förväxla med konceptbilen Monza GT, och definitivt inte med Opel Monza). Den kunde avgjort klassificeras som "vardagskörning", åtminstone i ungefär lika hög grad som Saab 99. Användes då dessa bilar i "vardagligt bruk"? Vad marknaden beträffar sålde Oldsmobile knappt 10 000 Jetfire under 1962-1963 (deras lite väl komplicerade lösning beskrivs rätt utförligt hos howstuffworks.com, Wikipedia sammanfattar med "reliability problems"). Monza Spyder sålde nästan 10 000 under 1962, av 150 000 Monza-bilar totalt. Ett problem för tekniken var att det var enklare att bygga en större motor om man ville ha mer effekt; så länge bensinkostnaderna var marginella så fanns det ingen anledning att krångla till det. As it turned out, the turbocharging bandwagon passed by quickly. Chevrolet offered a turbo Corvair until 1966, but then the system disappeared from U.S. passenger cars. However, more than a decade later, when automakers again needed a way to increase power without turning to bigger engines, the turbocharger made a significant comeback. howstuffworks.com För BMW:s del tillverkades bara 1672 stycken 2002 turbo - andra 2002-varianter gick betydligt bättre.
Relaterat: 1965 kom Ralph Nader - sedermera presidentkandidat m.m. - ut med boken Unsafe at any speed, vari bilbranschen kritiserades för bristande säkerhetstänkande. Boken associeras ofta med just Corvair, även om det bara var det första kapitlet som avhandlade just det märket. I vilken mån boken påverkade försäljningssiffrorna går dock utanför denna artikels ämne. Också relaterat: Turboaggregat användes i andra sammanhang långt innan de började monteras i personbilar. Det första patentet utfärdades 1905. De användes tidigt i kraft-sammanhang som lastbilar och fartyg. Särskild stor användning fick de inom flyget där de på högre höjder kompenserar för det lägre lufttrycket.
Referenser:
Tack till Niklas som tipsade om den här faktoiden |