FrakturNazistisk typografi Bland de många ting som allmänt associeras med nazismen återfinns frakturstilen. Den användes ju även i Sverige fram till 1800-talet, men under 1900-talet i princip bara i tyskspråkiga områden fram t.o.m. andra världskriget. Det är därför inte så konstigt att man förknippar den med nazismen, och utgår ifrån att det dels var nazisterna som behöll den såpass länge (såsom varandes en "tyskare" stil), dels att det var därför som tyskarna sedan gjorde sig av med den så fort de bara kunde.
Men det var faktiskt Hitler själv som gjorde slut på frakturstilen. Man kan t.o.m. ange ett datum: 3 januari 1941. Då kom ett direktiv i vilket hävdas att frakturstilen skulle vara av judiskt ursprung. Den s.k. gotiska skriften som används för tysk skrift är inte alls tysk.
I själva verket utgörs den s.k. gotiska skriften av judiska bokstäver
[Schwabacher Judenlettern]. [Förkortat avsnitt: Det var judar som
införde den i Tyskland.]
Die sogenannte gotische Schrift als eine deutsche Schrift
anzusehen oder zu bezeichnen ist falsch. In Wirklichkeit besteht die
sogenannte gotische Schrift aus Schwabacher Judenlettern. Genau wie sie sich
später in den Besitz der Zeitungen setzten, setzten sich die in Deutschland
ansässigen Juden bei Einführung des Buchdrucks in den Besitz der Buchdruckereien
und dadurch kam es in Deutschland zu der starken Einführung der Schwabacher
Judenlettern.
Ur Rundschrieben av Martin Bormann,
Att frakturstilen, nyttjad sen tryckpressens barndom eller tidigt 1500-tal, skulle ha någon som helst judisk bakgrund är ett fullkomligt grundlöst påstående. Det verkar heller inte ha tagits upp i någon nämnvärd grad när beslutet skulle genomdrivas. Ett bättre argument man lyckades klura ut istället var att de nyerövrade länderna lättare skulle assimileras i riket. Beslutet verkar ha tagit de flesta med förvåning, från propagandaminister Goebbels till skolelever. Men så fick det bli - hädanefter var "tysk normalskrift" detsamma som antikva. Kuriosa: Herr Reichsleiter Max Amann var Hitlers förläggare ända sedan utgivningen av Mein Kampf, vars titel han sägs ha formulerat; författarens eget första förslag var Viereinhalb Jahre (des Kampfes) gegen Lüge, Dummheit und Feigheit. Det var förresten inte bara den tryckta frakturan som påverkades. Sütterlin var i princip fraktur som skrivstil, den är idag så utdöd att det är helt få som alls hört talas om den. Hur länge den lärdes ut i svenska skolor vet jag inte.
Jag minns ännu hur förbluffade vi elever blev när det förklarades för oss att vi inte längre skulle skriva med tysk skrivstil (Sütterlin-skrift)... Lutz Schweizer Propagandaministerns resignerade dagboksanteckning om "åtta alfabet" syftar på gemener och versaler i fraktur, Sütterlin, antikva och latinsk handskrift, respektive. Führern har gett order att endast antikva fortsättningsvis skall räknas som tysk skrift. Sehr gut. Då behöver barnen inte längre lära sig åtta alfabet. Och vårt språk kan bli ett sant världsspråk. Der Führer ordnet an, daß die Antiqua künftig nur noch als deutsche Schrift gewertet wird [Er meinte wohl: ... daß künftig nur noch die Antiqua als deutsche Schrift gewertet wird]. Sehr gut. Dann brauchen die Kinder wenigstens keine 8 Alphabete mehr zu lernen. Und unsere Sprache kann wirklich Weltsprache werden. Ur Joseph Goebbels dagbok, 2 februari 1941
Stilarnas för- och nackdelar hade diskuterats under generationer, exempelvis hade Adolf Reinecke i Die deutsche Buchstabenschrift (1910) framhållit frakturens överlägsenhet såsom lämpligare för tyska språket, hälsosammare för ögonen osv. Men det är trots allt inte svårt att tänka sig att det tyska folket, sedan den första förvåningen lagt sig, fann sig väl i nyordningen - gissar jag. Å andra sidan användes fraktur i sidhuvuden på officiella papper (som synes även på det ovan), stämplar m.m. ända fram till krigsslutet, och det även på högsta ort.
Här några fler exempel på att Führerns påbud mot fördärvliga Judenlettern inte gått fram. Referenser:
Tack till prof. Helmut Müssener för hjälp med denna faktoid
|