Autobahn[ This text is also available in English ] Fri fart
Den tyska motorvägen är föremål för åtminstone två halvsanningar. Först den fria farten:
The myth of no speed limits is countered by the fact that Tempolimits are a fact of life on most of Germany's highways, and traffic jams are common. Signs suggesting a recommended speed limit of 130 km/h (80 mph) are posted along most autobahn, while urban sections and a few dangerous stretches sometimes have posted speed limits as "low" as 100 km/h (62 mph). [ eller rentav 80, som den elektroniska skylten ovan ] www.german-way.com The German autobahns are famous for being some of the only public roads in the world without blanket speed limits for cars and motorcycles, though traffic on them is usually heavy enough to restrict speeds to little above typical motorway speeds in most cases. However, speed limits do apply at junctions and other danger points, like sections under construction or in need of repair. Some limits were imposed to reduce pollution and noise. Limits can also be put into place temporarily through dynamic traffic guidance systems that display the according traffic signs. Wikipedia Nu är ju trafikstockningar o.dyl. inget som kan lagstiftas bort, myten består i att man inte behöver ägna en tanke åt hastighetsbegränsningar på Autobahn, vilket alltså inte är riktigt sant. Utöver fasta gränser finns elektronisk skyltning som kan ändras på ett ögonblick, och övervakningskameror som registrerar att de följs. It's always interesting to watch a German in an S-class Mercedes driving one moment like the Autobahnmeister at 240k+ kph only to slow down to 60 kph when he encounters a construction zone. Garageboy Om det kostar något? I en liten bötes-lathund Der Spiegel haft vänligheten att tillhandahålla kan man se att redan +10 km/h kostar 10 euro, +30 km/h 50 euro + 3 poäng (en sorts gula kort som man samlar på sig), och +50 km/h går löst på 100 euro + 3 poäng + körkortet dras i en månad. Så det här är en faktoid det kan löna sig att ha koll på. Det kan även poängteras att Autobahn inte är en enda led á la E4 eller E6 som sträcker sig tvärs genom landet, utan begreppet täcker in hela det tyska motorvägssystemet. Eftersom själva ordet Autobahn betyder just "motorväg" så är det kanske upplagt för missförstånd när man stöter på dylika i Schweiz eller Österrike. Där råder definitivt inte fri fart. Hitler och AutobahnHitler lät åtminstone bygga Autobahn - får man höra ibland, vilken skillnad det nu gör. Motorvägar planerades och uppfördes dock redan på 20-talet, såväl i Tyskland som i andra länder. Själva ordet myntades i ett projekt med det klart o-stunsiga namnet HAFRABA, kort för Hamburg-Frankfurt-Basel som var den aktuella vägsträckningen. Denna var finansierad med privata medel, liksom andra tidiga motorvägar, men till skillnad från den statliga Reichsautobahn vars första sträckning öppnades 1932 mellan Köln och Bonn. Även dagens Bundesautobahn, som den officiellt heter, är statlig - det är liksom en del av poängen. In April 1933 Hitler met Willy Hof, the chairman of HAFRABA, for discussions. Hof was amazed on the one hand at Hitler's detailed knowledge, and equally amazed on the other that the dictator was not interested in just building a partial stretch of road as a trial. In his notes on their conversation Hof recorded: The Chancellor (Hitler) thought that we had surely talked earlier about a network ... and wanted to know whether such a network existed. I then showed the Chancellor the plan indicating the form the network would have to take in Germany. He immediately took up this idea with great enthusiasm. Uwe Oster Men även om motorvägar projekterades och uppfördes och rentav kördes på flera år innan Hitler blev rikskansler 1933, så är det nog så att nazisterna gjorde en större grej av det hela än vad Weimar-republiken någonsin skulle fått för sig. Att delar av kostnaden kunde bokföras som propaganda gjorde säkert sitt till. Projektets betydelse för landets ekonomiska återhämtning är en annan överdrift - liksom Tredje rikets goda ekonomi i stort. Men det är ett annat ämne. Motorvägarnas militära värde är omtvistat. Även om de givetvis användes och var till nytta så är det t.ex. ingen vidare idé att låta pansarvagnar o.dyl. köra på dem. De flesta transporterna inom riket skedde per järnväg. En nära släkting till Hitlers Autobahn är Mussolinis tåg. Påståendet verkar inte vara så vanligt i Sverige, men i engelska sammanhang dyker det upp då och då: han fick åtminstone tågen att gå i tid. Enligt Mikkelsons på snopes.com är detta en ren propaganda-myt, tågens punktlighet lämnade en hel del att önska. Referenser:
|